Kostpolitik

Jeres barn får ikke en bedre dag af, at der er sukker med i madpakken – tværtimod. Hellere en lille sød besked på et papir end sukker som bidrag til en god dag fra hjemmefra.

Morgenmad i institutionen fra 6.30 – 7.30

Hvis man spiser morgenmad i Institutionen, spiser man det Institutionen kan tilbyde, Det vil sige, at man ikke spiser medbragt mad. På morgenbordet vil der være Havregrød.

Formiddagsmad i vuggestuen kl. 9.00

Børnene får serveret en stykke brød og vand at drikke.

Formiddagsmad i børnehaven inden kl. 9.00

Barnet har mulighed for at tage en mad eller andet fra madpakken

Frokost kl. 11 i vuggestuen og 11.30 i børnehaven

Her spiser børnene deres medbragte madpakker og får tilbudt vand at drikke.

Gode, mættende kalorier i madpakken

Tomme, hurtigt omsatte kalorier

Grøntsager

Rugbrød eller andet groft brød

Saftevand, sodavand, juice

Frugt

Alle former for kage

Kød fx: frikadelle, kyllingelår, pølser

Slik og chokolade

Kødpålæg

Æg

Fyldte madbrød med grøntsager og kød

Grove pølsehorn, mini pizza

Eftermiddag kl. 14.00

Spiser børnene deres medbragte ”frugt” madkasse. Børnene får et glas mælk eller vand at drikke.

Drikkedunke:

Vi henstiller til, at der kun er vand i barnets drikkedunk af hensyn til barnet i forhold til hvepse, andre dyr og spild på gulv/legeplads. Drikkedunken er ikke på køl i Institutionen.

Arrangementer:

Ved særlige lejligheder såsom fastelavn, jul og en meget varm dag på legepladsen, serverer Institutionen lidt sødt i form af fastelavnsboller, en sodavandsis, pebernødder eller en lille chokoladejulemand.

Til forældrearrangementer kan der være sodavand, kager og andet sødt, men da det er arrangementer, hvor forældrene deltager, er det op til forældrene, hvad børnene tilbydes.

Fødselsdage:

Vi mener, at én af de vigtigste dage for et barn, er dets fødselsdag. Vi blander os som personale ikke i, hvad der medbringes på barnets fødselsdag, men henstiller til, at der kun medbringes èn ting, dvs. ikke både kage og kakao.

Besøg hjemme hos barnet

Ved besøg spiser vi, hvad der bliver tilbudt. Når vi er på besøg i kirken, tilbydes gerne lidt sødt, det takker vi disse dage ikke nej til, ligesom det er den enkelte familie, der bestemmer, hvad der tilbydes, når vi er hjemme til fødselsdage.

Til inspiration

www. foedevarestyrelsen.dk