Historik:

Institutionen blev bygget som fritidshjem og åbnede dørene 1.12.1965. I 1992 blev der oprettet en børnehavegruppe på 20 børn som gennem årene er vokset sig større og større i takt med at antallet af fritidshjemsbørn faldt.  I 2005 nedlægges fritidshjemmet, og institutionen blev en ren børnehave med en normering på 60 børn. Institutionen skifter navn fra Ringsted Fritidshjem til Ringsted Børnehave I 2006 opnormeres børnetallet til 66 børn, med indtag af børn op til 75 i forårsmånederne.

Indgang

Pr 1/1-10, blev børnehaven officielt en idrætsbørnehave og efter medarbejdernes 1,5 årige idrætsefteruddannelse i Danmarks Idrætsforbund, blev den også godkendt på landsplan pr 1/6-11 og derved trådte institutionen ind i netværket ”Certificerede Idrætsbørnehaver på landsplan”. Navnet bliver igen ændret, denne gang til Ringsted Idrætsbørnehave.

Den 1. maj 2019 blev institutionen omdannet til en integreret 0-6 års institution og skiftede navn til det nuværende Idrætsbørnehuset Springfidusen.

Vi har til huse i den gamle Amtstuegård, over for Sct. Bendts kirke, hvor vi deler hus med Ringsted Vandrehjem. Institutionen råder over stueetagen samt kælder i syd længen, og stuetage samt 1. sal af vest længen.  Børnene er i hele stueetagen, i kælderen er der et motorikrum og på 1.sal forefindes kontor og personale rum.

Vores uderum består af en næsten 6000 m2 stor legeplads. Legepladsen er kendetegnet ved at medtænke børnenes muligheder for at udfordre og udforske deres krops mange muligheder for udfoldelse. Legepladsen er delt i 2 rum – det ene rum er der mulighed for at benytte bl.a. klatretårn, tarzanbane, cykler, sandkasse og legehuse. Her er også vores sansehave. I det andet rum er der mulighed for at gemme sig i buskene, klatre i træer, udfordrer motorikken på bakker og ujævnt terræn, hygge sig i bålhuset, køre på mooncars i det kuperede terræn og spille og lege på multibanen.

Legeplads midt.

Vores centrale placering i byen giver os mulighed for at benytte byens parker og legepladser. Ligeledes har vi nem adgang til bus og tog.

Vi ligger i distrikt midtbyen og har tæt tilknytning til både Valdemarskolen og Dagmarskolen. De fleste af vores familier bor i distriktet, men vi har også familier fra resten af kommunen. En del vælger os pga. vores profil. Vi har således familier fra alle samfundslag og med forskellige etniske baggrunde. Vi ser det som en fordel, at sammensætningen af familier afspejler det samfund, børnene møder, og kommer til at møde i skolen og i deres videre liv.

Multibane